Tuesday, November 24, 2009

My son the KING !!!

Tadi masa aku sibuk lap lantai, sapu sampah sambil2 jemur baju dan masak (err saja la aku exaggerate skit tentang kerajinan aku, nak tunjuk yang aku tidakla hanya berlonggok depan laptop ajer), Hafiz sibuk duk nyanyi lagu NegaraKu. Wah, anakku sungguh patriotik sekali....Merdu pulak suaranya walaupun sumbang di sana sini...


Habis nyanyi lagu tu, dia datang dekat aku yang tengah sibuk menyapu lantai sambil lipat baju (sekali lagi aku exaggerate).


"Mama, bertakhta tu apa Mama?" soal Hafiz. Ala..kan dalam lirik lagu NegaraKu tu ada sebut...'Raja kita...selamat bertakhta'...itu pasal la member sudah tanya....


Aku dah start garu kepala. Seriously, macamana aku nak explain konsep 'bertakhta' pada Hafiz ekk ? Sekilas, otak aku yang mempunyai sel2 yang saling berkait rapat (ingat balik iklan susu baby OK, sel2 otak yang tidak berhubung = orang yang kureng cerdik, sel2 otak aku rapat2 hubungannya hokeh!) terus berputar ligat. Macam gasing daaa...


Bertakhta...root atau kata dasar dia ialah takhta. Takhta = singgahsana/mahkota, simbol kuasa pemerintahan. Bertakhta dalam maksud mudah semestinya memerintah. OK, got it!


"Bertakhta maksudnya memerintah", aku jawab dengan yakin.

"Memerintah ? Siapa yang memerintah?", dia soal aku balik. Budak ni kang...Aku dah tarik napas. Sabar....

"Raja la. Raja bertakhta, raja memerintah", aku jawab. Penat la. Sel2 otak aku masih banyak yang belum berhubung rupanya....

"Owh. Raja. Raja tu kaya tak Mama ?" aduh...aku dah nak tumbuh taring dah. Aku jamah kat mulut rasanya dah 4 pasang taring dah nak menjelma. Tunggu lama skit mesti aku cun skit dari Maryam dalam citer Pontianak Harum S*ndal Malam...

"Mesti lah kaya", aku jawab sambil pejam mata. Anak aku yang sorang ni memang banyak cakap...Genetik sapa lah yerrrr....


Pastu dia diam 5 saat. Oh what a bliss....Silence is golden. Tapi tak lama...Pastu dia dapat ilham baru....


"Ohhh...Kalau macam tu besar nanti abang nak jadi RAJA la Mama!", dia cakap dengan penuh keterujaan. Hehehe....Sori la Batik, nampak gayanya aku kena pinang anak soltan Mizan la untuk anak aku....

Pastu dia cakap lagi...

"Nanti kalau Abang jadi Raja, Mama datanglah rumah Abang", dia pelawa aku dengan penuh E-Class...hoh, apa kelas datang rumah dia ????

"APa? Datang lawat Abang ??? Kalau Abang jadi Raja nanti, Mama DUDUK sekali la dengan Abang!" aku jawab dengan penuh semangat...Nampak sangat aku yang over layan imejinasi anak aku...hehehe...

Layannnnnnnn.....

Inilah gamba bakal besan I...hikhikhik.....

9 comments:

  1. loh!! apa jadi dengan cita-cita dia nak jadi otomen? aku dah bangan nak pi jepun pree nih!!..

    oleh sebab ko anak banak kaki bangan, nanti aku balut buku sikret milioner tu sbg balasan booking anak dara aku...

    ReplyDelete
  2. ha ha ha

    :-)

    u both.. and the children.. never fail to make me smiling.. and feeling vibrant!

    ReplyDelete
  3. ptg ni saya singgah ambik kek kan?

    ReplyDelete
  4. ha ??? kek apo Tai ??? carrot cake ari tu udah SELAMAT BERTAKHTA...bertakhta kat mana, don ask la hehehe...

    ReplyDelete
  5. nanti saya cek kat umah jiran saya hehehe...

    ReplyDelete
  6. nak itut
    (begging in slow whispering tone)

    ReplyDelete
  7. kek ?? kek apa ?? kek utk makan raya ??.. ehh.. bloom belum pun rancang nk masak per esok pagi..

    ReplyDelete
  8. belian.. otomen dah jadi raja.. permaisuri dah ada yg offer kan.. hemm.. jgn pula raja cari gundik yookkk!!!

    ReplyDelete