Wednesday, March 3, 2010

Ratapan Pilu Nan Syahdu : Trauma Satu Kehilangan

Puhhhh...tajuk...jiwang tahap dewa! hikssss....

Dah seminggu aku tak hapdet blog. Semuanya kerana aku terlalu sibuk. Sibuk dengan aktiviti forum NGO.(Cheh, mula la prasan macam somebody important). Forum NGO tu sebenonya cumalah forum di alam virtual aje, tempat aku bersidai, bergosip sambil berdebat secara ilmiah dan menjana minda dengan diskusi yang begitu menganjakkan paradigma. Eerrrr....apa aku cakap ntah....

Yang sebenarnya, aku malas. Kan senang kan. Short, simple and straighforward jer alasannya.

Berbalik pada tajuk, setelah dikejutkan dengan berita kematian tragis adik Syafia, dan setelah aku memuntahkan laharan dan kutukan sepanas lava, sehebat ledakan Krakatoa di atas kekejaman pembunuh (and her mother, shame on her for letting this happened to her own child), aku dikejutkan pula dengan tragedi kehilangan di rumahku sendiri...






Inilah mangsa yang hilang. Hewan peliharaan dalam mini zoo kat rumah aku, iaitu Mr Rabbit (or Miss, ntah, aku tak pernah check apa jantina dia ni). Aku pelik macam mana Rabbit boleh hilang, padahal kitorang kasi dia duduk dalam apartment mewah (choiss). OK la, Rabbit nih duduk dalam cage dia, yg kalau ikutkan logik memang tak boleh terbukak sendiri.

Tapi that was what happen. Pagi itu, aku bangun lambat, sebab malamnya aku ada aktiviti qiamullail dan tadarus sampai ke pagi. OK you got me. Tipu lah. Malam tu aku tido lambat sebab layan Slumdog Millionaire. Ingatkan nak tengok sikit jer, tapi sebab citer tu beshhhhh sangat, maka tanpa aku sadari, aku tengok sampai habih, siap tunggu movie credits lagi...ni kalau makan ni ibaratnya hingga menjilat pinggan la nih...heh heh...

Anyway, pagi itu...pagi yang malang (atau happy!) itu, ketika aku membuka pintu rumah, aku perasan yg cage Rabbit terbuka, dan Rabbit tiada dalam cage nya itu. Aku pun terus suruh anak-anak aku membuat pengumuman penting kepada tuan punya mini zoo, iaitu laki aku Mr Teddy. Maka terkocoh-kocoh lah zoo keeper tu bangun, lalu mencari di sekitar neighborhood aku. Hampagas. Rabbit tiada.

Maka aku pun tunjuk concern, dan lakonan mantap tahap first class pun bermula! Siap aku pegi dekat cage, buat siasatan ala2 CSI macamana cage boleh terbukak sendiri...tang ni betul naa...aku bukak2 pintu jer tengok2 cage Rabbit dah terbukak luas....


Heh heh...Padahal dalam hatiku berbunga riang.....inilah nyanyian di dalam qalbu ku saat itu....

Yabedabedooooooooooooooo!!!!!
Yandre yiba yibaaaaaaaaaaaa !!!!!!!
Yennaporinggeyyyyyy amma!!!!....eh silap lagu....


Sebenarnya....walaupun aku sedih jugak lah atas kehilangan Rabbit itu (iyelah, masa dia ada, mana2 sayur yg aku tak habih masak tu aku letgo kat Rabbit la...kira Rabbit ni ibarat waste disposal aku la)...namun...aku tatap gumbira kerna...sekarang...no more Rabbit poops in my yard!!!!

Heh heh....Rabbit ni makan banyak gila...kalau aku kasi carrot, kejap jer habih la...pastu pantang nampak aku keluar rumah, musti Rabbit nih akan panjat2 cage dia...mintak carrot lagi la tuuuu...hehehe cute kan?

Tapi yg aku tak tahan...dia ni nampak jer kecik, tapi kerjanya asik2 poop aje....bertaburan lah di sekitar kawasan rumah aku dengan 'hasil nukilan' masterpiece Rabbit nih....sib baik la bau dia kira tak la busuk sangat, tapi aku still geli la weiiii....banyak beno pellets Rabbit nih...Zoo keeper yakni Inchek Teddy pulak 2-3 hari sekali baru la terhegeh-hegeh nak cuci toilet dia (tang ni aku dah sain kontrak disclaimer awal2, I'm not touching the poops hokkay!)...


Anyway...bubye Rabbit...we'll miss you, but it's OK...have fun out there!!!!!!

Hasta la vista bebeh...

Sekian ratapan pilu yang tak syahdu langsung pada malam ini....

5 comments:

  1. emmm... pada pandangan akula.. kesimpulan yg aku dapat simpulkan adalah bahawasanya ado kutu yg sengaja bukak cage sebab takmo pegang poops rabbit....

    sambil gosok-gosok dagu aku yg licin halus lepas sapu mayonis ni dgn jari tulus kemulusnimbus aku dan jilat terus ke mulut...

    kesimpulan aku.... emm....
    mayonis buat makan jelah... takyah buat mask muka daaa....

    ReplyDelete
  2. ko memang malas la.. lepeh ni seminggu lagi baru hapdet nih!

    ReplyDelete
  3. kihkihkih..sebenonya khannnnn...aku dah 2-3 ari takleh masuk blog aku sendrik...mula2 aku syak wasangka blog aku kena hijack (macam la blog politik nak kena hijack...pooodah!), pastu aku teringat...aku pakai notebook baru daa...aku lom tuko accept cookies kat settings...hikhikhik...pas tukau baru la leh masuk...trasa kebudusan melanda...

    ReplyDelete
  4. hahaha.... insyaAllah, dua ekog lagi nanti Mr Teddy bawak balik... haha..

    ReplyDelete
  5. ntah opolah nasib si rabbit tu,dah merantau ke mana..hahaha

    ReplyDelete